Zin om aan de slag te gaan
met jouw gezondheid?
Bel met Stel! 06-2864 6163

Superfoods

Superfoods, wat zijn dat nu eigenlijk?
Als je gezond gevarieerd eet, regelmatig beweegt en stress vermijdt kom je al een heel eind, maar je kunt je lichaam ook op een natuurlijke manier een handje helpen met superfoods. Ze zijn niet alleen lekker en voedzaam maar ook een supergezonde traktatie voor je lichaam.  Superfood heeft in vergelijking met andere voedingsmiddelen wel vier, tot vijftien en soms wel honderd keer meer voedingswaarde.

Goijbessen spelen een belangrijke rol in de traditionele Chinese geneeskunst. Ze versterken het immuunsysteem, verbeteren de oogfunctie, beschermen de lever en verhogen het libido. De bessen hebben niet alleen krachtige ontsteking- en bacterieremmende maar ook schimmeldodende eigenschappen.

Moerbeien smaken zoet. Ze zijn zeer rijk aan anthocyanen, die hart- en bloedvaten gezond houden, het immuunsysteem versterken, de veroudering vertragen, de bloedsuikerspiegel verlagen en het gezichtsvermogen verbeteren.

De avocado bevat veertien mineralen die allemaal worden gebruikt bij het regelen van de lichaamsprocessen en de aanmaak van nieuwe cellen. In avocado zit bijvoorbeeld koper en zink, belangrijke mineralen die rode bloedlichaampjes aanmaken en bloedarmoede voorkomen. Bloedarmoede is een veroorzaker van vermoeidheid en zorgt ervoor dat je minder goed kunt omgaan met stress.

Chia-zaden chiazadenbevatten meer omega-3 per gram dan welke andere bron dan ook. Daarnaast zitten ze bomvol antioxidanten, calcium, vezels en andere mineralen en vitaminen. Ze vertragen veroudering, werken ontstekingsremmend, brengen de bloedsuikerspiegel in balans en versterken het immuunsysteem.

Broccoli behoort echt bovenaan de lijst met supergroenten en zou eigenlijk zeker altijd één keer per week op de lijst van maaltijden (behoren) te staan. Broccoli is een kruisbloemige groente en is één van de krachtigste groenten waarvan bekend is dat ze ons bescherming kunnen geven tegen kanker en Alzheimer. Maar, dit is nog niet alles. Broccoli herbergt enorm veel goede bio-voedingsstoffen zoals foliumzuur, calcium, vitamine C, meer dan enig ander soort groente en heeft heel weinig calorieën, dus ook nog eens goed voor het afslanken.

Zonnebloempitten en pompoenpitten zitten tjokvol met gezonde stoffen zoals vitamine E, B, B6 en B11. Daarnaast zitten er veel mineralen in die ultragezond zijn. Zonnebloempitten zijn daarom dé natuurlijke cholesterolverlager. Een super voedzaam en lekker pitje dus om over je salade of muesli te strooien.